середа, 6 лютого 2019 р.

Ознайомлення з органами артикуляції


Перед початком занять з логопедом з постановки звуків, а також перед виконанням артикуляційної гімнастики слід познайомити дитину з будовою мовленнєвих органів, які знаходяться в її ротику.
  1. Мовленнєвий (або артикуляційний) апарат, за допомогою якого ми розмовляємо, складається з трьох відділів.
  2. Дихальні м’язи. Важливо пам’ятати, що для правильного мовлення необхідне діафрагмальне (черевне) дихання. Логопеди рекомендують дихати «животиком». Якщо дитина дихає за допомогою грудного відділу, це завжди утруднює мовлення.
  3. Голосові зв’язки. Вони розміщені у глотці. Вібрація голосових зв’язок створює звук голосу, необхідний для вимови голосних та дзвінких приголосних звуків.
  4. Власне органи мовлення. Вони розміщені у роті.




До основних органів мовлення належать: язик (1), губи (2), зуби (3), нижня щелепа (4), альвеоли (горбики за верхніми зубами) (5), тверде піднебіння (6), м’яке піднебіння (7), маленький язичок (8).
Головним органом мовлення є язик.


Він поділяється на передню (1), середню (2), задню (3) частини, корінь язика (4) та кінчик язика (5). Середню частину язика логопеди ще називають його спинкою.

Логопедичні ігри для ознайомлення з органами артикуляційного апарату

Логопедична гра «У мене є, у тебе є»
Дорослий пропонує дитині уважно розглянути в дзеркалі органи артикуляції: «У мене є зуби, - говорить він. - А в тебе?» Дитина показує свої зуби і самостійно контролює виконання завдань за допомогою дзеркала.
Логопедична гра «Зроби, як я»
Перед виконанням завдань потрібно підготувати іграшки, реальні предмети, предметні картинки, картинки-символи для позначення певних артикуляційних вправ, фотознімки дітей, які виконують вправи. Дорослий показує дитині іграшку і обігрує її: «Подивися, це - кошеня. Воно ще зовсім маленьке і не вміє пити молочко. Правильно молочко потрібно пити ось так (показує). Зараз ми навчимо кошеня пити молочко». Під час наступних занять, як тільки дитина побачить іграшку, починає самостійно виконувати вправу.
Логопедичні вправи під час ліплення і малювання
Ще більш цікавими можна зробити логопедичні заняття з розвитку артикуляційної моторики, виконуючи вправи під час ліплення та малювання, коли додатково можна розвивати і пальчикову моторику, знайомитися з кольорами, формами, просторовими поняттями. Наприклад, розминаючи пальцями пластилін, під час ліплення «млинчика», дитина практично так само робить розслабленим свій язик, як «млинець». Малюючи пензликом доріжку для мишки, можна одночасно розтягувати губи, проговорюючи: «і-і-і»; малювання дороги для машини супроводжувати вібрацією губ: «б-б-б». При цьому можна закріпити назви кольорів: чорний - машина їде по дорозі, коричневий - по землі, жовтий - по піску, зелений - по траві.
Логопедичні вправи зі штампами
Дуже подобається малюкам друкувати штампами (їх можна купити, а можна виготовити самостійно з картоплі або моркви), супроводжуючи процес артикуляційними вправами. Наприклад, штампуючи підкову, дитина може клацати язиком, чергуючи клацання зі звуконаслідуванням «цок-цок-цок». Або клацати язичком, присмоктуючи його до піднебіння і різко відриваючи (артикуляційна вправа для язика «Коник»).

Немає коментарів:

Дописати коментар