пʼятниця, 8 лютого 2019 р.

Контрольно – підсумкове заняття з грамоти за I півріччя у старшій логопедичній групі ЗНМ

Тема: « Морські пригоди»

Програмовий зміст: закріпити активний словник дітей морськими термінами, визначити вміння дітей складати описові розповіді узгоджуючи займенник з іншими частинами мови (іменником, дієсловом , прикметником); в ігровій формі викладати звукову модель одно та двоскладових слів, розрізнюючи голосні і приголосні , тверді і м’які звуки, добирати слова на певні звуки та виділяти їх звучання( на початку, в середині, в кінці слова). Перевірити уміння дітей добирати слова, близькі за звучанням, синоніми та антоніми, добирати багатозначні слова. Виокремлювати слова і речення з потоку мовлення. Удосконалювати вміння складати речення із запропонованим словом і самостійно, утворювати слова за допомогою суфіксів та префіксів. Закріпити вміння дітей правильно вживати іменники родового відмінку в однині та множині. Сприяти розвитку дитячої фантазії й уяви , заохочувати здатність малюків творчо перевтілюватися в заданий образ, учити дітей виявляти інтерес до невідомого у навколишньому середовищі, робити припущення та гіпотези. Учити дітей милуватися красою морського дна . викликати бажання допомогти ближньому в біді.

Матеріал : декорації морської поверхні, корабель, безкозирки, диск із записом морських звуків, невід з перлинами- завданнями; пляшка , предметні картинки, золота рибка, бінокль, загадки

Хід заняття
Логопед : Діти , сьогодні нам на групу прийшов лист- запрошення : «Запрошуємо усіх дітей здійснити  цікаву подорож на кораблі?»
-          Хто б це міг надіслати нам такий лист?
-          А ось і гарний корабель. Давайте одягнемо морську уніформу і вирушимо у путь !!
-          Але перш ніж зайти на корабель , я пропоную вам розгадати ребус. Корабель незвичайний і квитки на ньому теж незвичайні, потрібно дібрати пару до свого квитка , а парою буде те слово, яке є римою до зображення на квитку.


Гра « Добери риму»

Діти займають місця на кораблі . Звучить спокійна музика.
-          Діти , а під  яким прапором ми будимо рушати у подорож?
-          В якій країні ми живемо?
-          Хто ми вами ?
-          Якою мовою розмовляємо?
-          Назвіть мені органи мовлення.
-          З чого складається наше мовлення?
-          А речення?
-          Слова?
-          А що ви чуєте зараз ? Які це звуки , мовні чи ні?
-          А які бувають звуки мовлення ?
-          Назвіть мені голосні звуки, приголосні.

Чути звук рації
Вихователь (радистка)
Увага, увага!
Збиратися час
Вже море казкове чекає на нас
І казка чарівна до нас
Вже прийшла
І невід з перлинками
Нам принесла.
(На перлинках намальовані :русалка, пірат, море)
 Нанизуючи перлинки потрібно описати зображених героїв, використовуючи слова Він, вона, у неї, з нам, воно….
Перлинки – чарівні намистинки загадки нам загадали , а ми їх на ниточку нанизали .
Логопед. – А разом із перлинками тут ще заховалася скринька із завданнями .
Гра « Чого не стало?»
Фізкультхвилинка «Ми веселі моряки».
Ми веселі моряки
Мандрувати мастаки.                        (діти крокують)
А щоб далі мандрувати 
Треба м’язи розім’яти.                      (діти згинають та розгинають руки)
Хвиля в морі нас гойдає
Вітер виє, завиває.                             (діти виконують нахили вліво, вправо)
А щоб швидко нам пливти,
Дружно треба всім гребти.               (імітація роботи весел)
А щоб швидко дома бути,
Треба у вітрила дути.                        (діти виконують дихальні вправи)
Тренувались залюбки 
Гарні діти, моряки.                            (діти крокують )   

Звук рації . Радистка повідомляє дітям , що отримана ще одна радіограма, в якій просять передати шифровку «морських» слів на землю.
Логопед . Дітки , тож давайте зараз пройдемо на свої місця і швиденько викладемо звукову модель слів. ( рак, краб, море, кит, риба). Аналіз поданих слів.
А ще потрібно придумати слова, які б починалися зі звуків : а, о;
Слова , зі звуками с, р в середині слова;
Слова, зі звуками н, к в кінці слова
Лунає звук сирени.
Радистка. Увага! Ми натрапили на підводні рифи, і борт нашого корабля отримав вибоїни. Залатати ми з вами його зможемо , якщо кидаючи пісок у вибоїну ми доберемо протилежні слова. 
-          Які ви молодці! Ви всі дуже постаралися і небезпека минула. Тепер ми зможемо продовжити нашу подорож далі.
Логопед. У бінокль.
-          Бачу землю! Віддати швартові ! Діти ми з вами потрапили на маленький острів. Цікаво , хто тут мешкає? А ось погляньте , лист . Тут загадки і завдання. Потрібно відгадати загадки , і зі словами –відгадками придумати речення.
1.       Ось вона яка,
Розбійниці морська.
Всіх би проковтнула
Зажерлива …(акула)

Пальчикова гімнастика «Рибки»

Рибки плавають , пірнають                                         єднують долоні, рух рибок)
І плескаються в воді.
То зіжмуться -розіжмуться,                                   (стискають і розтискають кулачок)
То зариються на дні,
Вітер дме та не втихає,                             ( з’єднують і роз’єднують пальці обох рук)
Нам вітрила надуває.

2.       Морячок наш чорно – білий
Ловить рибку дуже вміло.
Схожий трішечки на діжку,
має крильця, має ніжки.
Між крижин відважно плава,
Обганяє пароплави.
Тож ви знаєте, що він,
Називається …(пінгвін)

3.       Ні сани , ні віз,
А їде без коліс. (Човен)

4.       Судно давно б лишило порт,
Бо хвилі б’ють , і б’ють у борт.
Та міцно я вхопивсь за дно,
І не пущу судно все одно. ( Якір)

5.       Птаха ця живе на морі,
Там лягає на просторі,
Дзьобом рибу ловить влучно,
А співає різко й гучно. ( Чайка)

Радистка дістає  пляшку . – діти , це не проста пляшка . Раніше , коли не було мобільного та радіозв’язку, моряки користувалися пляшковою поштою. Цікаво, яку вісточку ми отримали ?( дістає картинки: зірка, коник, круг, хвіст, ніс, коса.
-           Нам потрібно придумати слова, які однаково звучать , але мають різне значення. Чи знаєте ви такі слова ?
Гра « Багатозначні слова»
(також витягають з пляшки «золоту рибку»)
Логопед.  Ви так гарно працювали, виконували завдання. В народі кажуть : « Без праці не зможемо і рибку витягнути з води»
Радистка. Ви скажіть свої бажання золотій рибці, а вона протягом часу намагатиметься виконати їх.
А нам вже час повертатися додому. ( сідають у корабель , і під музику природи розповідають , що їм найбільше сподобалося на занятті)

Немає коментарів:

Дописати коментар