четвер, 23 лютого 2023 р.

Прислухайтесь до порад логопеда

 

     
Чому діти часто приходять до школи з дефектами мовлення? Як цим учням ведеться серед однолітків? Чи уявляють батьки, які приниження випадають на долю таких дітей спочатку в молодших класах, а потім у підлітковому віці? Непоодинокі випадки, коли діти не лінуються, намагаючись засвоїти базові дисципліни, але зазнають постійних невдач у навчанні та уїдливих глузувань з боку ровесників. Чому іноді труднощі у навчанні так важко долаються і що треба робити, аби малюк правильно розмовляв, добре читав, грамотно писав? Чиста звуковимова не привертає до себе уваги, але ж як впадають в око дефекти мовлення. Якщо ми любимо свою дитину, бажаємо їй добра та світлої долі, невже байдуже поставимося до її труднощів, які згодом спричинюють вади! Вчасне не виправлення мовних вад веде до порушень і затримки загального розвитку дитини, спричинює труднощі у сприйманні та аналізі як навчального матеріалу, так і реальних подій.

       Ось чому логопед завжди попереджає, ба навіть трохи лякає батьків, намагаючись застерегти їх від легковажного ставлення до проблем мовлення їхнього малюка.

      Кожного року логопеди оглядають вихованців дошкільних закладів освіти з метою вчасного виявлення дітей, котрі потребують логопедичної допомоги. Батькам цих дітей, у яких в ре­зультаті обстеження помічено порушення мовлення, рекомендуємо звернутися по консультацію до ІРЦ. Там після більш детального й повного огляду дитини спеціалісти зможуть запропо­нувати шляхи подолання виявлених вад мовлення, дадуть необхідні пояснення, відповіді на запитання. Батьки, які прислухаються до парад фахівців, не матимуть в майбутньому проблем з розвитком мов­лення своїх дітей, із навчанням грамоти. Але, на жаль, непоодинокі випадки, коли дорослі ігнорують поради фахівця, не звертаються по консультацію до логопеда, сподіваючись, що маля ще «вигово­риться». Вони не думають про можливі негативні наслідки такого не поспіху, не підозрюють, що ри­зикують приректи свою улюблену дитину на невпевненість у майбутньому, викликати в неї появу небажаних комплексів. Адже минає дитинство, і такі милі в трирічному віці недоліки мовлення ста­ють кричуще помітними, однаково небажаними як для дівчат, так і для хлопців. Уявіть собі, що діти п'яти-шести років, які щойно навчилися правильно вимовляти звуки, відразу з роздратуванням по­чинають помічати чужі вади звуковимови, хоча за своїм мовленням стежать ще не завжди! Тому так безжалісно й азартно ровесники дражнять бідолаху з порушенням мовлення в молодших класах, так тонко й вигадливо знущаються при нагоді — в старших!

    Особливо небайдуже ставляться до себе дівчатка та хлопці в підлітковому віці, коли досить гостро сприймаються будь-які зовнішні вади й недоліки, в тому числі й порушення мовлення. З ме­тою позбутися їх підлітки ладні займатися з логопедом, але на жаль, ефективність роботи над мов­ленням дітей після певного вікового етапу значно зменшується. І тоді вже, навіть докладаючи героїч­них зусиль і займаючись з логопедом, підліток ніколи не зможе невимушено й вільно володіти новим (не рідним йому) звуком.

       Тільки фахівець, може вирішити, чи треба ще зачекати чи вже слід починати корекційну робо­ту, і яку саме.

         Є багато відхилень у мовленнєвому розвитку дитини, яких близькі або не помічають, або не можуть належно оцінити їх серйозність і передбачити можливі негативні наслідки. Наприклад, гор­ловий звук „р", міжзубні та бокові звуки дуже помітні в мовленні дітей вже після 4-х років. Вони значно псують враження у співрозмовника і без допомоги логопеда ніколи не виправляються. Почи­нати їх виправляти треба вчасно, а коли саме — вирішує логопед, беручи до уваги не один чинник.

        Мовленнєве недорозвинення у дитини фахівець зможе діагностувати до чотирьох років. Виправити цю непросту ваду можна тільки копіткою роботою, і бажано в умовах логопедичної гру­пи. В результаті корекційної роботи (і тільки завдяки їй!) вдається цілком позбавитися мовного розладу - і дитина навчиться правильно розмовляти, добре читати, матиме змогу грамотно писати, успішно опановувати програму масової школи. Якщо мовленнєве недорозвинення вчасно не виявити, не подолати, школяр опиняється сам на сам з хронічними безнадійними невдачами у навчанні грамоти, читання, навіть, уявіть, математики (бо, щоб розв'язати задачу, треба , як мінімум, прочитати, зрозуміти, запам'ятати...) На цьому етапі стає очевидним, що щось негаразд. Ні розгублені, вражені батьки, ні вчитель не знають, як допомогти дитині. 

      Без розвиненого мовлення малюк не зможе здобути міцних ґрунтовних знань і зможе цілісно й гармонійно розвиватись. Якби батьки вчасно звернулися до логопеда, вони попередили б появу таких проблем.

вівторок, 7 лютого 2023 р.

Артикуляційна гімнастика для язичка

Для формування правильної та чіткої звуковимови необхідно виконувати логопедичні вправи для розвитку мовленнєвого апарату. Такі вправи сприятимуть виробленню точних, координованих рухів органів артикуляції, допоможуть попередити мовленнєві порушення або подолати ті мовленнєві вади, що вже існують.
Під час виконання артикуляційних вправ для язика обовʼязково слідкуйте за тим, щоб мʼязи обличчя дитини були розслабленими, губи не округлювалися і не загорталися всередину рота, рухався тільки язик, а нижня щелепа залишалась нерухомою.
Артикуляційна вправа «Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, широкий розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Голочка»
Усміхнутися, висунути язик, зробити його вузьким. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Слідкувати, щоб кінчик не загинався.

понеділок, 9 січня 2023 р.

Поради логопеда під час дистанційного навчання

 

Шановні батьки під час дистанційного навчання дуже прошу звернути увагу на мовлення дітей!

Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.

 


Як розвивати мовлення дітей?

– Спілкуйтеся з дитиною якомога більше, коментуйте свої дії

– детально розповідайте про навколишні предмети.

– розмовляйте з дитиною повільно, грамотно і чітко, ні в якому  разі не повторюйте неправильну вимову.

– пам’ятайте, що дитині потрібно чути лише правильне мовлення!

– спонукайте дитину до мовлення, ставлячи їй запитання,            поступово      ускладнюючи їх.

– багато читайте,  вчіть переказувати, разом вивчайте

 вірші, вчіть складати цікаві історії за картинками.

– кожне незрозуміле слово поясніть дитині. Привчайте її до вживання слів відповідно літературної норми!

– поповнюйте словник дитини.

– своєчасно виправляйте граматичні помилки.

четвер, 5 січня 2023 р.

Гра як засіб мовленнєвого розвитку дітей

 


       
Діти із тяжкими мовленнєвими розладами не можуть повноцінно оволодівати навчальним матеріалом на заняттях. Адже у них страждає не тільки мовлення,а й порушене вербальне мислення,увага та пам'ять. Діти швидко виснажуються і втомлюються.

       Саме тому треба докласти максимум зусиль,щоб дітям було цікаво навчатися, адже, коли цікаво, то й не важко. Як же зробити заняття цікавими? Відповідь дуже проста - навчати граючись! Адже саме гра є відповідною діяльністю дитини-дошкільника.

        Будь-яка гра сприяє вихованню не однієї, а багатьох якостей особистості, вимагає участі різних аналізаторів і психічних процесів, викликає різноманітні емоції і, звичайно ж, сприяє мовленнєвому розвитку дитини.

        Для дітей-дошкільників, які страждають мовленнєвими розладами, ігрова діяльність зберігає своє значення як необхідна умова їх всебічного гармонійного розвитку. Гра є ефективним засобом логопедичної роботи з дітьми.

        Враховуючи особливості мовленнєвого та психічного розвитку дітей-логопатів, слід дотримуватися таких методичних вимог:

         1. Ігри не повинні бути довготривалими.

         2. Вони повинні проводитися в уповільненому темпі, щоб кожна дитина змогла зрозуміти завдання.

        3. Гра повинна бути живою, цікавою, привабливою для дитини. В ній повинен бути присутнім елемент змагання та заохочення, яскрава, виразна та доступна для дітей наочність.

        4.  В грі необхідно домагатися активної мовленнєвої участі всіх дітей, по можливості використовуючи при цьому їх рухову активність.

        5.  В грі необхідно розвивати навички контролю за власним мовленням і мовленням товаришів, прагнення правильно і швидко виконати мовне завдання. Для цього слід підтримувати дитячу ініціативу.

        6. В самому процесі гри логопед приймає безпосередню активно-пасивну участь. Це визначається мовними можливостями дітей, завданнями та умовами гри. На протязі гри логопед вносить необхідні корективи і виправлення в мовленні дітей, а в кінці гри обов'язково заохочує всіх дітей,відмічає найбільш активних.

        7.  Ігри, які проводяться на різних етапах роботи з дошкільниками, можна успішно повторювати, поступово ускладнюючи і варіюючи не тільки зміст мовного матеріалу, а й правила гри.

       Дидактична гра ставить перед собою завдання навчити дитину чомусь новому або закріпити в неї ті чи інші знання, сформувати навички орієнтації в навколишній дійсності. Вона сприяє розвитку пам'яті, мислення, мовлення, збагаченню словникового запасу. В дидактичних іграх дитина спостерігає, порівнює, спів ставляє, класифікує предмети за тими чи іншими ознаками, проводить їх доступний аналіз і синтез, робить узагальнення. 

      Завдяки ігровій діяльності діти краще і непомітно для себе засвоюють навчальний матеріал, менше втомлюються і кожного разу радіють новій грі, бо гра - це не самоціль, а засіб всебічного впливу на дитину, на всі сторони її психофізичного і мовленнєвого розвитку. 

субота, 9 лютого 2019 р.

10 простих прийомів для стимуляції розвитку мовлення

Всім батькам хочеться, щоб малюк швидше «заговорив», щоб його мова була правильною і красивою. Коли дитя розмовляє з вами, то і життя здається веселішим, різноманітнішим, і друзям приємно розповісти про перших словах і фрази, сказані малюком. До того ж розвинена мова - показник правильного розвитку дитини.
Як же допомогти розвитку мовлення малюка? Пропонуємо кілька простих прийомів, частину яких ви напевно вже використовуєте, свідомо чи інтуїтивно. Сподіваємося, що у вас вийде почерпнути для себе і кілька нових ідей.

1. Співайте пісні малюкові протягом дня (дитячі та дорослі пісні).

пʼятниця, 8 лютого 2019 р.

Логопедичний ранок «Пригоди Петрика»



Мета:  -         удосконалювати вимову звуків, учити виразно в особах  читати      
            віршовані твори, вчити спілкуватися та діяти в колективі;
-                    коригувати мову, рухи; 
-                    збагачувати лексичний  запас, розширювати знання про навколишній світ;
-                    виховувати працелюбність, бажання позбутися мовленнєвих недоліків,  бажання допомогти другому, повагу до старших

       Обладнання:  музична апаратура, костюми для дітей, стіл, табличка з написом       „ Логопед”

Контрольно – підсумкове заняття з грамоти за I півріччя у старшій логопедичній групі ЗНМ

Тема: « Морські пригоди»

Програмовий зміст: закріпити активний словник дітей морськими термінами, визначити вміння дітей складати описові розповіді узгоджуючи займенник з іншими частинами мови (іменником, дієсловом , прикметником); в ігровій формі викладати звукову модель одно та двоскладових слів, розрізнюючи голосні і приголосні , тверді і м’які звуки, добирати слова на певні звуки та виділяти їх звучання( на початку, в середині, в кінці слова). Перевірити уміння дітей добирати слова, близькі за звучанням, синоніми та антоніми, добирати багатозначні слова. Виокремлювати слова і речення з потоку мовлення. Удосконалювати вміння складати речення із запропонованим словом і самостійно, утворювати слова за допомогою суфіксів та префіксів. Закріпити вміння дітей правильно вживати іменники родового відмінку в однині та множині. Сприяти розвитку дитячої фантазії й уяви , заохочувати здатність малюків творчо перевтілюватися в заданий образ, учити дітей виявляти інтерес до невідомого у навколишньому середовищі, робити припущення та гіпотези. Учити дітей милуватися красою морського дна . викликати бажання допомогти ближньому в біді.

Матеріал : декорації морської поверхні, корабель, безкозирки, диск із записом морських звуків, невід з перлинами- завданнями; пляшка , предметні картинки, золота рибка, бінокль, загадки

Конспект підгрупового заняття з мовленнєвого розвитку (елементи грамоти) для дітей підготовчої підгрупи з ППР



 Тема: Подорож до Звуколяндії

Мета: Корекційно-навчальна: закріпити знання дітей про слово, поділ слів на склади, визначення кількості складів; формувати знання дітей про речення та його схематичне зображення; вчити складати речення за графічною схемою; вправляти у виконанні звукового аналізу слова, користуючись відповідними картками-фішками; продовжувати вчити розрізняти голосні та приголосні звуки; вчити застосовувати свої знання в нестандартних завданнях.
Корекційно-розвивальна: розвивати артикуляційну та дрібну моторику, фонематичний слух, зв’язне мовлення, увагу та уяву.
Корекційно-виховна: виховувати пізнавальний інтерес до заняття, зацікавленість, ініціативність, позитивний емоційний настрій на занятті. Відчувати задоволення від виконаного завдання.

Матеріал: люстерка(для кожної дитини), картки-зображення артикуляційних вправ, кольорові будиночки з віконечками (по кількості складів), картинки-назви слів, загадки та малюнки до них, потяг (схема речення), звукові фішки-звуковички, скринька та ключі до неї, медалі (для кожної дитини).

четвер, 7 лютого 2019 р.

Гра "Четвертий - зайвий"

Логопедичне обстеження: теорія, практика, корекція

У батьків часто виникають питання: чи достатньо розвинене мовлення у дитини? Чи потрібна дитині допомога логопеда? Що можна зробити вдома, щоб покращити мовлення малюка? Логопедичне обстеження в домашніх умовах допоможе отримати на них відповідь.